Dobre gry

Dobre i bezpieczne gry dla dzieci. W co grać? Jak wybierać? Gdzie znaleźć?

Gry Logiczne – Włącz Myślenie

Wybierając gry i rozrywki dla dzieci, zawsze z tyłu głowy kołacze się pytanie o ich przydatność, lub z drugiej strony, o ewentualnie szkodliwy wpływ na ich rozwój. Dlatego, gdy wybór ten leży w rękach odpowiedzialnych rodziców, szala zwycięstwa przechyla się w stronę gier edukacyjnych i rozwojowych.
Jak efektywnie i w przyjemny sposób wspierać rozwój własnego dziecka? Czy jest szansa na to, by zabawa uczyła koncentracji, samodzielności i kreatywności?
Nie trzeba długo szukać, by znaleźć całkiem sporo propozycji gier logicznych. Warto jednak chwilę się zastanowić nad wyborem, bo prawdziwa gra logiczna powinna zmusić dziecko do wysiłku umysłowego. Czy każda gra opatrzona kategorią „logiczna” naprawdę uczy logicznego myślenia?
Z reguły, nikt nie ma planu wprowadzać potencjalnego odbiorcy  w błąd, bo doświadczenie szybko zweryfikuje taką grę. Jeśli więc już logiczne gry staną się stałym elementem rozrywki dla dziecka, warto zastanowić się nad walorami i korzyściami wynikającymi z tej formy spędzania czasu aby wybierać gry pod kątem wieku, zainteresowań i etapu rozwoju dziecka.
Tylko dobrze dobrana i przemyślana gra będzie stanowić dobry trening umysłu. Z założenia służą temu, by w łatwy i przyjemny sposób zmusić dziecko do użycia myślenia, a dokładniej – zasad dedukcji, w celu rozwiązania zagadki lub wykonania zadania. Tego typu zabawa pomaga im kreować rozwiązania z jednoczesną nauką praw panujących w społeczeństwie, fizyce i wielu innych dziedzinach.
W grach z budowaniem klocków, dziecko szybko pojmie, że trójkąt ustawiony na czubku nie utrzyma się a koło zjedzie z pochyłości. Uzupełnianie rysunków utrwali obrazy przedmiotów i zwierząt. W innych dziecko będzie musiało ustawić elementy według jakiegoś schematu. Może też dopasowywać w pary różne rzeczy na podstawie skojarzeń lub próbować zapamiętać ich ustawienie w grach tylu „memory”.
W pewnym wieku, gdy wszystko jest nowe, takie gry wystarczą na intensywną i radosną pracę dziecka.
Dla starszych dzieci ale i dorosłych, wprowadza się częściej element rywalizacji, sprawdzania swoich umiejętności, refleksu, czujności ale i obserwacji i przewidywania poszczególnych ruchów/decyzji. Będą to różne, klasyczne wersje lub nowoczesne wariacje oparte na takich grach, jak szachy i warcaby, kółko i krzyżyk, okręty ale i zadania polegające na wyjściu z labiryntu, uzyskania jakiegoś efektu (np wprowadzenie kuleczki do określonego miejsca, przy korzystaniu z różnych mechanizmów).
Ilość takich gier jest przeogromna.
Czy uczą logicznego myślenia?
Tak. Niektóre w wąskim a inne w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu. Ale to tylko kwestia wyboru, który trzeba dostosować do potrzeb i możliwości odbiorcy.

 

Angry Birds – Mobilny Fenomen

Czy Rovio Mobile przewidywało taki sukces, gdy zabierało się do pracy nad, obecnie znaną na całym świecie grą – Angry Birds?
Żadna firma nie idzie z towarem do klienta, jeśli nie wierzy w swój produkt ale ilość gier, które zakończyły swój żywot na „pięciu minutach” jest tak sporo, że trudno ocenić, co na kapryśnym rynku utrzyma się na dłużej. A Angry Birds, które powstały w 2009 roku już dawno przekroczyło to minimum.
A zaczęło się od rozwoju internetu mobilnego i smartfonów z dotykowym ekranem. Ludzie, nudząc się w np. w autobusach chcieli czymś wypełnić czas. Potrzebne była dostępna i prosta w opanowaniu rozrywka. A Angry Birds tego dostarczyło. Zabawa polega na wycelowaniu, przy użyciu palca, ptakiem w kierunku konstrukcji chroniącej zielone świnie. Trafienie, zburzenie, zniszczenie świnek to sukces uwieńczony aplauzem. Porażka kwitowana jest wredną minką świnki. Gracz może w każdej chwili spróbować jeszcze raz celem zakończenia etapu albo poprawienia wyniku. A etapy są krótkie, w sam raz na przerwę w obowiązkach.
Ze względu na proste zasady odbiorcami gry mogli być młodsi użytkownicy ale i dorośli, bo im dalej się dojdzie tym bardziej rozbudowane są trudności i możliwości. Konstrukcje zbudowane z różnych rodzajów materiałów, świnki w kilku rozmiarach i odporności na uderzenia i możliwość bici rekordów powoduje, że umysł jest zajęty planowaniem i obmyślaniem strategii. Autorzy zdążyli przygotować szereg nowych postaci i ich mocy; scenariuszy nawiązujących do pór roku a nawet do „Gwiezdnych Wojen” „Transformers” „Rio”.
Wkrótce firma wyszła poza tę jedną strefę.
Emitowane i dostępne są kreskówki z bohaterami gry. Wydawane są książeczki z ich przygodami. „Angry Birds Magazyn” dostarcza kolejną dawkę ptaków i świnek wraz z zabawami i quizami tematycznymi. A uwieńczeniem tych wszystkich zabiegów był pełnometrażowy film animowany z 2016 roku. To tylko medialne przykłady sukcesu a jak dodać do tego ubrania, zabawki i artykuły szkolne to widać, jak wypłynęła marka dzięki zastosowaniu prostej procy.

  • Strona
  • 1
  • 2
  • 12