Dobre gry

Dobre i bezpieczne gry dla dzieci. W co grać? Jak wybierać? Gdzie znaleźć?

Gry – Nie Tylko Ciemna Strona

Świat jest pełen ludzi. Troszkę dokładniej rzecz ujmując, są to miliardy osób żyjących w różnych miejscach, posługujących się wieloma językami i mających różnorodne tradycje. Pośród nich żyje parę milionów graczy. Jak to się dzieje, że pomimo płynących zewsząd informacji o niebezpieczeństwie wynikającym z obcowania z rozrywką interaktywną, większość graczy nadal zdrowo funkcjonuje w swoim środowisku i nie traci kontaktu z rzeczywistością?
Dlatego, że chociaż niebezpieczeństwo uzależnień jest obecne, to wzrasta także świadomość tego, i dostępna jest wiedza, jak można zniwelować to zagrożenie. Dotyczy to wielu aspektów życia ludzkiego, gdzie równowaga jest kluczem. Zależy to od wielu zmiennych, jak psychika i otoczenie gracza. Dlatego warto zwrócić uwagę na, nazwijmy to „higienę gry”, od pierwszego kontaktu z grami. A ów kontakt następuje coraz wcześniej. I nie chodzi tu o to, aby paromiesięcznemu dziecku dawać urządzenie i cieszyć, że skupia na nim uwagę. Wręcz przeciwnie. Opóźniajmy ten moment, bo tak młody organizm nie jest na to gotowy. A jeśli już nadejdzie ten czas, pierwszy kontakt z grą, to od razu z zachowaniem wspomnianej higieny.
Pierwsza sprawa to wiek, w którym dopuszcza się dziecko do interaktywnej i wirtualnej rozrywki. Druga to czas, jaki może ono spędzić przed ekranem, a trzecia to nadzór rodzicielski w kwestii tego, w co ich potomstwo gra. W ramach higieny trzeba od samego początku zaznaczać że świat wirtualny nie jest tożsamy z tym, co nas otacza. Częściowo z niego czerpie, ale nie jest prawdziwy. Dzięki temu można zniwelować trochę zagrożeń natury psychicznej (uzależnienie, nerwice, odseparowanie od świata), ochronić zdrowie (choroby oczu, kręgosłupa) i uniknąć monotonii intelektualnej (zaniedbanie nauki, koncentracja na jednym wąskim zakresie).
Jeśli zasady zdrowego funckononania z grami zostaną opanowane i wprowadzone, a artykułów na ten temat jest naprawdę sporo, to można dostrzec i korzystać z jasnej strony gier.
Znajdą się przecież gry, które nie tylko przyniosą rozrywkę, bawią ale jeszcze uczą i pozwalają na ćwiczenia intelektualne.
Bo gry
– zmuszają do samodzielnego podejmowania decyzji
– ćwiczą refleks
– poprawiają logiczne myślenie
– pozytywnie wpływają na sprawność manulaną
– rozwijają postrzegawczość
– uczą cierpliwości i determinacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu
– uczą godzenia się z porażkami
– pokazują mechanizmy przyczynowo-skutkowe
– zmuszają do kreatywnego myślenia
– skłaniają to szukania wskazówek, obchodzenia przeciwności
– doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową
– uczą dostosowywania się do zasad
albo po prostu pozwalają się dowartościować, uwierzyć w siebie i czasem odpocząć od innych spraw.
A jeśli jest to gra typu multiplayer to dodatkowo uczą strategii i współpracy.

Można z tego wszystkiego czerpać pełnymi garściami a zdobyte umiejętności mogą zaowocować sukcesami także w świecie realnym.

Klawiatura – Lubię To

Trudno sobie obecnie wyobrazić korzystanie z komputera bez użycia myszki a tylko i wyłącznie przy pomocy klawiatury. A jednak, tak to się właśnie odbywało. Niezbędna była wtedy znajomość kodów i kombinacji przycisków. Bez tej wiedzy nie dało się nic zapisać, zmienić ani nawet wykonać tak obecnie banalnej czynności, jak zmiana czcionki.
O ileż łatwiejsze stało się życie przeciętnego użytkownika komputera wraz z dodaniem do komputerów myszki, dzięki której wiele rzeczy można było zrobić za pomocą jednego kliknięcia. Łatwiejsze też się stało poruszanie po pulpicie, płynne przechodzenie w określone miejsce w dokumentach tekstowych i kalkulacyjnych, wybieranie funkcji i dokonywanie zmian.
A jak, to wyglądało w punktu widzenia graczy?
Gdy nie było myszki, producenci gier także tworzyli swoje tytuły w oparciu o sterowanie tym, co każdy komputer miał, klawiaturę.
W chwili, gdy do użycia weszła myszka, gry zaczęły korzystać z jej atutów. To przyniosło nowe możliwości. Podobnie jak pojawienie się tabletów i smartfonów. Ale i nowe wyzwania.
Każda zmiana w świecie technologi i dostęp do nowinek, powoduje próby dostosowania się rynku gier i ich reorganizacji na poziomie programowania. Trzeba je dostosować do formy sterowania a najlepiej stworzyć grę uniwersalną dostosowaną i do komputerów i do tabletów. W zasadzie wiele z nich steruje się za pomocą myszki i palca.
Ale czy to znaczy, że klawiatura wyszła z obiegu?
Gry sterowane przy jej użyciu nie tylko nie wyszły z rynku ale nadal są tworzone nowe. Niektóre są dość proste i łatwe do opanowania przez młodych graczy ale są też gry skierowane do ambitniejszych odbiorców.
Założenie ogólne jest takie, że sterujemy wydarzeniami na ekranie za pomocą przycisków. Najczęściej używane są strzałki. Wystarczą do zabawy z prostymi grami, gdzie poruszamy postacią, pojazdem lub innym ruchomym przedmiotem.
W grach z lotu ptaka, logicznych, układankach, labiryntach, tetris strzałki służą do przemieszczania ich po polu gry w różnych kierunkach np. przu omijaniu przeszkód. W grach gdzie poruszamy postacią w świecie widzianym horyzontalnie strzałki w boki pozwolą na jej ruch do przodu i tyłu. Strzałki w górę i w dół mogą mieć różne funkcje zależnie od potrzeb. Może to być lot, skok, przykucnięcie, strzał, kopniak i wiele innych dodatkowych ruchów.
Dla gier o wyższych wymaganiach używa się większej ilości przycisków. Obok strzałek jest to grupa położnych obok siebie klawiszy WASD, które odpowiadają tym właśnie literom. Gra na obie ręce pozwala na wiele skomplikowanych manewrów i czynów, a wszystko zależy od umiejętności szybkiego wybierania i/lub tworzenia kombinacji przycisków.
O tym, że klawiaura ma się dobrze w świecie gier niech poświadczy to, że są tworzone specjalne klawiatury dedykowane właśnie dla graczy.
Najczęściej spotykanymi grami klawiaturowymi są FPS, RPG, przygodowe, wyścigi i sportowe. I są to gry na najwyższym poziomie.

  • Strona
  • 1
  • 2
  • 14