Gra w Statki Offline

Gra w statki na papierze. (dla dwóch osób)

Drukuj – aby wydrukować mapki. Mapki musisz wydrukować 2 razy – jedną dla siebie, drugą dla drugiego gracza. Mapki wydrukują się bez kolorów – czyli czarno-białe i jedna pod drugą. Na górze będzie mapka oznaczona „moja mapka”, a na dole „mapka wroga”.

Potrzebujemy:
– dwóch graczy,
– 2 kartki w kratkę lub przygotowaną przeze mnie planszę,
– dwa ołówki lub długopisy.

Przygotowanie gry
Obaj gracze rysują na swoich kartkach dwa kwadraty jeden pod drugim – pierwszy to nasze pole (nasza mapa) a drugi to mapa wroga. Kwadraty mają wielkość 10 na 10 kratek. Na kratkach powyżej każdego kwadratu robimy oznaczenia od literki „A” do „J” i z lewej strony kwadratu liczby od „1” do „10” tak jak na przykładzie, który dla Was przygotowałem.
Na swojej kartce na mapce górnej rozmieszczamy swoje statki, a na dolnej kontrolujemy nasze postępy – oznaczamy oddane przez nas strzały i ewentualne trafienia.

Rozmieszanie obiektów:
Każdy z graczy ma do dyspozycji:
1 x 5-masztowiec,
1 x 4-masztowiec,
2 x 3-masztowce,
2 x 2-masztowce,
2 x 1-masztowce.
Przy czym ilość masztów określona jest przy pomocy zapełnionych kratek. Jeśli jest to np. 2-masztowiec to zajmujemy 2 kratki i wpisujemy w obie wpisujemy cyferki 2 itd. Statki możemy wstawiać na naszą mapę zważając na to aby: dwa statki nie łączyły się ściankami lub po skosie. Mogą natomiast przybierać różne kształty np. 4-masztowiec w formie: 4 kratki obok siebie – stykają się ściankami, 4 kratki w kształcie litery „L”, 4 kratki tworzące jeden duży kwadrat (Zobacz przykład).

Zasady gry
Rozpoczynamy właściwą grę – jeden z graczy zaczyna np. „Gracz 1” określa współrzędne przy pomocy jednej cyferki od 1 do 10 i jednej literki od A do J.
Gracz 1:
– Wybieram pole C-6,
Gracz 2 sprawdza na swojej mapie z okrętami i:
– jeśli nie trafił mówi: – Pudło! (Gracz 2 zaznacza na swojej mapie kropkę)
– jeśli statek został trafiony ale częściowo bo np. jest to 3-masztowiec to ma on jeszcze 2 nietrafione maszty. Wtedy mówi: – Trafiony! (Gracz 2 zaznacza na swojej mapie krzyżyk w miejscu trafienia – przekreśla cyferkę);
– jeśli był to 1-masztowiec lub został trafiony ostatni z masztów wtedy mówi: – Trafiony, Zatopiony!;
Gracz 1, czyli strzelający oznacza w tym czasie wszystko na swojej drugiej mapie (mapie wroga). Gdy „pudło” – zaznacza to pole kropką, gdy „trafiony” – zaznacza pole krzyżykiem, gdy „trafiony, zatopiony” – oznacza miejsca wokół statku obrysowując je np. kreską przerywaną (jak wiemy, zgodnie z zasadami gry, statki nie mogą się stykać ani ściankami ani po skosie dlatego obrysem możemy zaznaczyć i wyeliminować miejsca w których na pewno wróg nie posiada statków). Gracz 1 robi te oznaczenia po to aby przyjąć odpowiednią strategię i wiedzieć gdzie atakować.
Gdy Gracz 1 nie trafi już za pierwszym strzałem wtedy role się zamieniają i to Gracz 2 jest strzelającym i to on wybiera pole, jeśli z kolei Gracz 2 nie trafi to znów się zamieniają itd. Jeśli jednak Gracz 1 trafi wtedy kontynuuje ostrzał aż do pierwszego pudła.

Koniec gry
Wygrywa gracz, który jako pierwszy „zatopi” wszystkie okręty przeciwnika.

Inne możliwości gry w statki
Wszystkie ustalenia są umowne i zależą od graczy. Można np. zwiększyć mapy od 1 do 12 i literki od A do L, można także swobodnie ustalać liczbę i rodzaj statków. Wszystko to pod warunkiem, że przepisy te będą obowiązywać obie strony.

Miłej zabawy i celnego strzałów!:) BobiBobi

Rozmaitosci
Zagraj także w podobne gry dla dzieci w kategoriach: BobiBobi Rozmaitości